Thursday 19 May 2016

Sushi Oh Sushi


Tidak pernah kaki saya ini sampai jejaknya ke negara matahari terbit yang dikhabarkan sungguh indah dan kaya dengan panorama dan akhlak masyarakatnya. Walaupun belum berpeluang menikmati salah satu peradaban yang tersohor itu, hati saya telah terlebih dahulu jatuh cinta pada makanannya...

Saya diperkenalkan kepada makanan Jepun ini sejurus pulang dari kursus yang panjang oleh rakan baik saya, Ina. Awalnya, saya sering menolak pelawaan lain atas alasan mentah dan mcm² lagi. Namun bila diajak oleh Ina dengan jaminan saya akan menyukainya..hemat saya itu terlalu berani! Sekaligus mencabar saya untuk mencuba. 

Orang kata, tak kenal makanya tak cinta. Mulai saat itu, saya memang benar jatuh cinta dengan wasabe, sushi dan sashimi...salmon yang "konon" dulunya hanyir...skrg hampir tiap minggu teringat. Angau dilamun cinta hahaha... bahagia diulit menu² yang kini hampir semuanya saya suka! Malu bila fikirkan bagaimana dan betapa saya boleh menjadi sebegitu drastik...

Beruntung sungguh saya pabila minat baharu saya mendapat restu suami. Itulah keistimewaan beliau, apa sahaja kecenderungan saya, beliau sentiasa meneman disisi. Faham benar akan tekaknya, saya mulanya agak risau penerimaan beliau terhadap miso, soba dan ramen...namun syukur...skrg kami mampu menikmati hidangan Jepun semeja.

Untuk anda yang baru ingin mencuba, boleh mulakan dengan juadah "ringan" seperti kappa maki, sushi dan tempura dari Sushi King dan Hei Sushi. InshaAllah takkan mengecewakan. Pelbagai variasi dari sup hingga nasi yang sarat dengan lauk untuk disesuaikan dengan selera anda. Selamat memilih! ;-)

Jumpa di entri akan datang ya ♡

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...