Wednesday 18 May 2016

Mini Aquaria


Salah satu kegemaran saya sejak zaman kanak-kanak ialah membela ikan. Hobi ini kami pupuk dari kecil dengan sokongan abah. Seingat saya, abah pernah buatkan kolam di tepi rumah dan diletakkan ikan tilapia serta sepat kedah untuk kami adik-beradik memancing. Seronok sungguh waktu itu!

Ikan yang pertama kami bela ialah guppy. Ikan kecil dengan ekor berwarna-warni. Sungguh mudah dijaga, letakkan kiambang sebagai tempat ikan tersebut bertelur dan membiak serta makanan secukupnya. Dari cuma sepasang dua, dalam masa sebulan akan jadi berpuluh ekor.. bahagia! Teruja apabila ikan betina kuning dikacuk dengan jantan berwarna biru, apakah warna anak-anaknya...ada hijau, turquoise dan macam-macam lagi...

Orang kata, bila dah minat...contohnya bermain, jatuh terluka pun bangkit kembali. Saya rasa ada benarnya. Kami adik-beradik pernah diuji kehilangan sekolah (satu kolah berdiameter semeter) ikan guppy. Anggaran ekor? 300 barangkali...dicuri semasa semua tengah nyenyak tidur. Menangislah kami keesokkannya...

Sekarang, saya memulakan semula hobi lama. Cuma bila umur bertambah, selera pun meluas..dari cuma guppy, saya mencuba ikan air tawar yang lain...contohnya puyu dan patin... sekadar mencabar diri untuk berkembang. Tak salah kan? 

JIka anda mempunyai anak-anak, terdapat banyak lokasi menarik untuk memupuk minat mereka terhadap ikan akuarium. Satu yang terbaik setakat ini adalah Aquaria KLCC di Kuala Lumpur, anda pasti tidak akan menyesal meluangkan masa dan wang ringgit anda di sana.

Selamat mencuba!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...